گزارش شهردار مشهد بعد از ۲ روز عملیات مداوم| پیش بینی بودجه برای جبران خسارات ناشی از سیل مردم + فیلم رفع تمام آب‌گرفتگی‌ها در مشهد | آمادگی مدیریت شهری برای بارش احتمالی جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم آخرین وضعیت سیل در مشهد از زبان فرماندار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قطعی برق در برخی از مناطق مشهد (۲۷ اردیبهشت۱۴۰۳) ویدئو| تخریب دیوار اراضی متعلق به آستان قدس در خیابان سپاه| آمادگی مشهد برای سیلاب احتمالی در روز جمعه (۲۸اردیبهشت۱۴۰۳) آغاز مجدد بارش شدید باران در مشهد | آماده‌باش تمام دستگاه‌های امدادرسان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پشتیبانی ویژه ستاد اجرایی فرامین امام(ره) از مناطق سیل زده خراسان رضوی و مشهد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: مجموعه شهرداری از کمک‌های جهادی حمایت می‌کند برآورد خسارت ۱۰۰ میلیاردتومانی سیلاب در کلات نادری (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس پلیس راهور خراسان رضوی: بیشتر محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی باز هستند + فیلم آخرین وضعیت سیل در نیشابور از زبان فرماندار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) خسارت لوازم خانگی و ساختمان‌های تخریب‌شده سیل مشهد پرداخت خواهد شد روایت اهالی سپاه۶۹ منطقه سیدی مشهد از سیلی که زندگی‌شان را با خود برد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس استقرار و کمک‌رسانی تیم ویژه مقابله با بلایای طبیعی ارتش در مناطق سیلابی مشهد پاکسازی فضای سبز شهری بعد از سیلاب روز گذشته مشهد تردد در مسیر روستا‌های گردشگری طرقبه شاندیز ممنوع شد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی در پایانه مسافربری مشهد طبق روال عادی انجام می‌شود (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاور شهردار مشهد: آفت بزرگ برای نیرو‌های روابط عمومی و رسانه‌ای این است که به نیروی اداری تبدیل شوند سخنگوی سپاه پاسداران: ما در حوزه رسانه‌ای نتوانستیم مجاهدت کسانی را که مدیریت می‌کنند به اطلاع مردم برسانیم حاجی‌بگلو: اگر قصوری در سیل مشهد رخ داده باشد، حتما به مرجع قضائی معرفی می‌شود
سرخط خبرها

چالش ایمنی در تجهیزات شهربازی‌ها در خراسان رضوی | از تشدید نظارت‌ها تا پلمب یک شهربازی در مشهد

  • کد خبر: ۱۷۳۵۵۵
  • ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
چالش ایمنی در تجهیزات شهربازی‌ها در خراسان رضوی | از تشدید نظارت‌ها تا پلمب یک شهربازی در مشهد
پس از حادثه تلخ شهربازی‌های اصفهان و قزوین مبنی بر سقوط چرخ و فلک و تاب گردان، حالا شنیده می‌شود که در مشهد نیز یک شهربازی به دلیل عدم دریافت مجوز‌های لازم استاندارد، توسط اداره کل استاندارد خراسان رضوی پلمب شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، با فرارسیدن فصل تابستان حضور درپارک ها، شهربازی‌ها و مجموعه‌های تفریحی یکی ازنخستین گزینه‌های کودکان و خانواده‌ها برای سپری شدن ساعاتی مفرح به شمار می‌رود، اما بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی‌ها و مکان‌های تفریحی به عنوان یک تهدید می‌تواند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان شود.

تعداد خبر‌هایی که در سال‌های اخیر به اشکال مختلف از رسانه‌ها منتشر می‌شود و تعدادشان هم کم نیست حکایت از حوادث دلخراشی در شهربازی‌های ناایمن دارد که با درنظر گرفتن استاندارد‌های لازم می‌توان از وقوع چنین حوادث دلخراشی در جذاب ترین، هیجان انگیزترین و لذت بخش‌ترین فضای شهری یعنی بوستان‌ها و شهربازی‌ها جلوگیری کرد.

شهر مشهد با داشتن ۶ هزار و ۹۶۸ تجهیز در شهربازی‌های سرپوشیده و روباز شرایط ویژه دارد و ایمنی و استاندارد این مکان‌ها و تجهیزات آن‌ها به دلیل ظرفیت زیارتی این شهر و حجم گسترده زائران و مسافرانی که بخشی از زمان خود را در این مکان‌ها می‌گذرانند، اهمیت بیشتری می‌یابد.

این در حالی است که بسیاری از این شهربازی‌ها و وسایل آن‌ها عمر بسیار دارند یا به علت سفر ۲۵ میلیون زائر و مسافر در سال و بیش از چهار میلیون جمعیت ثابت شهر بهره برداران آن‌ها زیاد می‌باشد و فرسودگی این وسایل هم سریعتر است.

در برخی از این مکان‌ها رنگ و رو و شکل و شمایل این ابزار در نخستین نگاه حاکی از خارج از رده بودن بسیاری از این ابزار‌ها است. حالا زنگ خطر فرسودگی و کهنگی، نصب و بهره برداری غیرایمن این تجهیزات، در قالب حوادث کوچک و بزرگ در شهربازی‌ها و فضا‌های بازی در کشور را به صدا درآمده است.

همین امر حساسیت مسئولان در حوزه استاندارد رابرانگیخته و زمینه‌ای برای اجرای استاندارد‌ها و اجباری شدن اخذ مجوز برای این تجهیزات شده است.

هرگونه تجهیزات ناایمن فورا پلمب خواهند شد

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص فرآیند نظارت بر تجهیزات شهربازی‌های خراسان رضوی می‌گوید: کلیه تجهیزات شهربازی باید استاندارد لازم و گواهی بازرسی سالانه داشته باشند، علاوه بر بازرسی سالیانه، هر سه ماه یکبار، بازرسی‌ها انجام می‌شود که در صورت نداشتن استاندارد در تجهیزات و نا ایمن بودن این مجموعه ها و شهر بازی‌ها ،مجوز فعالیت از آن‌ها فورا ساقط و پلمب می‌شوند.

سید محمد سجادی با بیان اینکه علاوه بر استاندارد تجهیزات، مجموعه شهربازی‌ها ، هم این امکان را دارند که پروانه استاندارد برایشان صادر شود بیان می‌کند: در هر شهربازی باید یک ناظر فنی آموزش دیده، وجود داشته باشد تا نظارت بر امور فنی استاندار‌ها را انجام دهد.

 وی تصریح می‌کند:نظارت های میدانی و کارشناسی به صورت مستمر از کلیه شهربازی های مشهد و شهرستان های خراسان رضوی ، توسط کارشناسان اداره استاندارد در حال انجام است و مردم نگرانی بابت نا ایمن بودن وسایل شهربازی ها در مشهد و شهرهای مختلف نداشته باشند. 

وی اظهار می کند: طی نظارت های انجام شده توسط کارشناسان ما ، یک شهربازی در مشهد پلمب گردیده بود که مسئول این شهربازی به صورت خودسرانه اقدام به فک پلمب کرد اما با دستور قضائی مجددا این شهربازی پلمب و در نهایت نیز پرونده قضائی برای وی تشکیل گردید.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی ادامه می دهد: در استان خراسان رضوی به لحاظ آماری بیش از ۶ هزار و ۹۶۸ تجهیزات (هر وسیله مستقر در شهربازی‌ها) شهربازی وجود دارد، با توجه به حجم بالای زائران و همچنین استقبالی که از سوی آنها در سفر به مشهد برای حضور در مراکز بازی انجام می شود و همچنین استفاده مجاورین از این مراکز ، نظارت ها به صورت جدی از شهربازی ها انجام می شود ، علاوه بر این تمامی مراکز تفریحی روباز و سرپوشیده پارک‌های آبی و شهربازی‌ها در مجتمع‌های تجاری اعتبار سنجی می‌شوند.

سجادی با اشاره به بازدیدهای نظارتی از شهربازی ها می‌گوید: مجموع بازدید‌های نظارتی در یکسال گذشته ۱۳۱ بازدید در تجهیزات تفریحی سنگین و نیمه سنگین، ۶۴۱ بازدید از تجهیزات تفریحی سبک و بادی، ۲۶۹ بازدید از تجهیزات آبی و ۹۰ بازدید از زمین‌های بازی شهرداری‌ها و مهد کودک‌ها انجام شده است. باتوجه به اهمیت امنیت تجهیزات درشهربازی‌ها، هرگونه عدم ایمنی  تجهیزات بلافاصله گزارش می شود و پیرو آن نیز از فعالیت شان جلوگیری و پلمب خواهد شد.

وی همچنین عنوان می کند: در یک سال گذشته ۳۴۷مورد تجهیزات تفریحی استان خراسان رضوی به دلیل فعالیت بدون اخذ مجوزهای لازم ، توسط اداره کل استاندارد خراسان رضوی پلمب گردید و پرونده های آنان نیز در حال پیگیری می باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->